Miasto w mieście.
Transport Magazine

Miasto w mieście.

Transport w Uniwersyteckim Centrum Medycznym – na drodze i pod ziemią.

Logistyka miejska szczególnego rodzaju: jak ciężarówki Atego zapewniają utrzymanie sprawnej działalności Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Szlezwiku-Holsztynie.

Z lądowiska dla helikopterów widać wieże kościołów hanzeatyckiego miasta Lubeka, a z podnóża budynku rozpościera się widok na inny, równie zróżnicowany krajobraz miejski: kampus Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Szlezwiku-Holsztynie. Piesi i osoby jeżdżące na rowerach poziomych, taksówki i autobusy miejskie: na ulicach 55‑hektarowego terenu można spotkać wszelkiego rodzaju typowych dla miasta uczestników ruchu. Jeśli rozejrzymy się dookoła, z pewnością dostrzeżemy również ciężarówki i samochody dostawcze opatrzone zarówno logo Centrum Medycznego, jak i gwiazdą Mercedes‑Benz.

Content uksh 01
Content uksh 02

Szef ds. transportu w Lubece: kierownik floty pojazdów Gerhard Plate.

„Do transportu materiałów wykorzystujemy tutaj trzy ciężarówki Atego”, mówi Gerhard Plate. 57‑latek zarządza flotą pojazdów szpitala w Lubece, do której należy również kilka samochodów Mercedes‑Benz Sprinter. Do tego dochodzi kolejnych pięć Atego i kilka Sprinterów w Kilonii. Dwie mniej więcej równej wielkości placówki, zlokalizowane w Lubece i Kilonii, tworzą razem drugie co do wielkości w Niemczech – po berlińskim Charité – Uniwersyteckie Centrum Medyczne. Prowadzony przez kraj związkowy ośrodek zatrudnia 16.000 pracowników. W ubiegłym roku z leczenia skorzystało tutaj łącznie 440.824 osób, w tym około trzy czwarte stacjonarnie. Oddziały i inne jednostki w obu lokalizacjach rozlokowane są łącznie w 103 budynkach.

Do tego ogromnego ośrodka trzeba codziennie dostarczać mnóstwo towarów. Oto kilka przykładów: aby zapewnić lekarzom stałe zaopatrzenie w sterylne narzędzia, po każdym użyciu są one poddawane czyszczeniu i sterylizacji oraz pakowane do kolejnego użycia – w obu lokalizacjach jest to około 200.000 „sterylnych jednostek” rocznie.

Content uksh 03

Wysoki poziom automatyzacji: centralna sterylizatornia została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności.

Content uksh 04

Wysoki poziom automatyzacji: centralna sterylizatornia została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności.

Content uksh 05

Wysoki poziom automatyzacji: centralna sterylizatornia została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności.

Content uksh 06

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

Content uksh 07

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

Content uksh 08

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

Content uksh 09

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

Content uksh 10

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

Content uksh 11

Bezkompromisowa kontrola higieny i działania w centralnej sterylizatorni sprzętu medycznego.

„Praktykujemy system Unit Dose: indywidualnie pakowane leki, skompletowane specjalnie dla każdego pacjenta.”

Hans‑Gerd Strobel, główny farmaceuta Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Lubece

W aptece szpitalnej w Lubece bez przerwy trwa kompletowanie i pakowanie leków. Pielęgniarki potrzebują sprzętu higienicznego. Pacjenci muszą jeść kilka razy dziennie – dlatego dział żywienia codziennie przygotowuje około 9000 posiłków.

Dostarczanie wszystkich materiałów i produktów żywnościowych do miejsc przeznaczenia wymaga najwyższej sprawności logistycznej. Niezastąpione są w tym ciężarówki Atego, które niestrudzenie przemierzają drogę do podłużnego dziedzińca na południowym krańcu kampusu. Tutaj znajdują się centralny magazyn i punkt wydawania towaru z apteki, a także oddział, na którym posiłki pakowane są do pojemników należących do centrum. Praca wre tutaj od wczesnych godzin porannych do późnego popołudnia.

Content uksh 12

Kompletowanie, pakowanie, etykietowanie: automatyzacja jest niezbędna również w szpitalnej aptece.

 

Content uksh 13

Kompletowanie, pakowanie, etykietowanie: automatyzacja jest niezbędna również w szpitalnej aptece.

Content uksh 14

Kompletowanie, pakowanie, etykietowanie: automatyzacja jest niezbędna również w szpitalnej aptece.

Content uksh 15

Kompletowanie, pakowanie, etykietowanie: automatyzacja jest niezbędna również w szpitalnej aptece.

„Wiele naszych dostaw odbywa się w ramach stałych tras”, wyjaśnia Plate. Ale zdarzają się również mniej lub bardziej spontaniczne działania. „Może to dotyczyć zarówno ciężkich i nieporęcznych przedmiotów, takich jak stoły operacyjne, łóżka lub aparaty USG, jak i drobnych dostaw.” Może na przykład chodzić o lek, który jest pilnie potrzebny na oddziale, a którego w danej chwili nie może dostarczyć żaden mniejszy pojazd. Ponadto jedna z ciężarówek Atego stale przewozi makulaturę – zwłaszcza opakowania – do szpitalnej stacji recyklingu.

31000

transportów materiałów odbywa się w ciągu roku na terenie obu lokalizacji centrum lub pomiędzy nimi.

Content uksh 16

„Samochody ciężarowe wciąż są niezbędne dla naszej logistyki.”

Gehard Plate, menedżer floty pojazdów w Lubece, Uniwersyteckie Centrum Medyczne w Szlezwiku‑Holsztynie
Content uksh 17

Dostawy materiałów zapewnia łącznie osiem ciężarówek Atego.

Content uksh 18

Dostawy materiałów zapewnia łącznie osiem ciężarówek Atego.

 

Content uksh 19

Dostawy materiałów zapewnia łącznie osiem ciężarówek Atego.

Content uksh 20

Dostawy materiałów zapewnia łącznie osiem ciężarówek Atego.

Podczas obchodu terenu z kierownikiem floty dostrzegamy Atego z Lubeki, którego tablica rejestracyjna zaczyna się od liter „HL–KI”, a także Atego z odwrotną kombinacją „KI–HL”: „Ta ciężarówka codziennie pokonuje trasę między obiema lokalizacjami, przewożąc towary z Kilonii do Lubeki oraz leki z Lubeki do Kilonii”, wyjaśnia Plate.

Właśnie w celu transportu leków ciężarówka jest wyposażona w chłodnię. Ciężarówka dojeżdżająca z Kilonii to Atego 924, natomiast w Lubece wykorzystywany jest lżejszy wariant. Nie bez przyczyny: „Nasze ciężarówki poruszają się wyłącznie po terenie kampusu, gdzie jest bardzo ciasno”, wyjaśnia Gerhard Plate. „Dlatego potrzebujemy pojazdu o jak najmniejszym promieniu skrętu – i to właśnie zapewnia nam Atego 818.” Wszystkie samochody ciężarowe są ze względów bezpieczeństwa wyposażone w kamerę cofania.

Logistyka na terenie centrum stwarza szczególne wyzwania. Dzienny przebieg samochodów ciężarowych wynosi maksymalnie 20 km, jednak warunki eksploatacji są trudne: ruch na terenie kampusu wymusza ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie. „Atego doskonale się do tego nadają”, mówi Plate. Aby uniknąć konieczności otwierania tylnej ściany podnoszonej przy każdym załadunku i rozładunku i związanej z tym straty czasu, skrzynie ciężarówek są dodatkowo wyposażone w drzwi po prawej stronie.

Wszystkie ciężarówki są leasingowane, po upływie trzech do czterech latach wymieniane na kolejny model, a w międzyczasie regularnie serwisowane. „To również powód, dla którego stawiamy na Mercedesa: serwis jest na najwyższym poziomie!”

Content uksh 21

Jedno jest pewne: samochody ciężarowe i dostawcze nie mogą samodzielnie obsłużyć całej logistyki materiałowej szpitala. Przy całej swojej zwrotności są one w stanie dojechać tylko do wejścia do budynku. Dlatego w obu lokalizacjach wiele zadań realizuje bezzałogowy system transportowy. Dzięki temu dostawy mogą docierać bezpośrednio do poszczególnych oddziałów. W Lubece kompaktowe pojazdy z kontenerami poruszają się głównie po podziemnych trasach o długości około pięciu kilometrów – całkowicie autonomiczne. Kontenery są na przykład załadowane sterylnymi narzędziami chirurgicznymi, które dostarczane są z centralnej sterylizatorni do izby porodowej lub oddziału stomatologii. Pojazdy otrzymują informacje o punktach początkowych i docelowych za pośrednictwem sieci WLAN z dyspozytorni.

Content uksh 23

Kompaktowe pojazdy, wysoka nośność: automatyczny system transportowy realizuje codziennie około 1.600 przewozów kontenerów.

Content uksh 24

Kompaktowe pojazdy, wysoka nośność: automatyczny system transportowy realizuje codziennie około 1.600 przewozów kontenerów.

Content uksh 25

Kompaktowe pojazdy, wysoka nośność: automatyczny system transportowy realizuje codziennie około 1.600 przewozów kontenerów.

W ośrodku w Lubece codziennie odbywa się średnio 1.600 przewozów kontenerów – głównie w korytarzach zamkniętych dla ruchu pieszego. Za pomocą wind pojazdy docierają do punktów załadunku i rozładunku, które niekiedy znajdują się na piątym piętrze. Gdy pojazdy wjadą na teren, po którym może poruszać się personel szpitala, rozlega się nagranie, na którym sympatyczny, zdecydowany kobiecy głos wzywa: „Proszę zejść z drogi!”

Mimo iż system ten jest bardzo efektywny, to jednak nie dociera on do wszystkich oddziałów. A poza tym: wiele ciężkich lub wielkogabarytowych ładunków mieści się tylko w zabudowie skrzyniowej. „W obu lokalizacjach Uniwersyteckiego Centrum Medycznego samochody ciężarowe wciąż są niezbędne dla naszej logistyki”, mówi Gerhard Plate.

Zdjęcia & wideo: Sebastian Vollmert

W górę